Algemene voorwaarden VivaCreativa

Artikel 1 Algemeen

1.1 In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:

-Opdrachtnemer: de gebruiker van deze algemene voorwaarden, MDB Merkactivatie & Communicatie handelend onder de naam VivaCreativa, gevestigd te Gildenlaan 10 in Oostvoorne, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder het KVK-nummer: 81735421 en diensten leverend op het gebied van marketing & communicatie consultancy en (online) Canva trainingen.

-Opdrachtgever: de contractuele wederpartij van de Opdrachtnemer die de gelding van deze algemene voorwaarden aanvaardt.

-Klant: de persoon of personen ten behoeve van wie VivaCreativa haar diensten verleent. De opdrachtgever en de klant kunnen dezelfde zijn maar dit hoeft niet per definitie zo te zijn.

-Opdracht / Overeenkomst: de overeenkomst van opdracht, waarbij de Opdrachtnemer zich jegens Opdrachtgever / Klant verbindt om bepaalde werkzaamheden te verrichten.

-Diensten: alle in het kader van een overeenkomst tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever verrichte of te verrichten werkzaamheden door Opdrachtnemer en die door Opdrachtnemer zijn aanvaard.

1.2 Wijzigingen van een overeenkomst, waardoor nadelige gevolgen voor Opdrachtnemer zouden ontstaan, en annulering van een overeenkomst zonder toestemming van Opdrachtnemer zijn onverbindend, behalve dat op grond van de wet gevorderd zou kunnen worden voor zover hierin door de voorwaarden wordt voorzien.

Artikel 2 Toepasselijkheid

2.1 Deze voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding, offerte, dienst, overeenkomst, leveringen en andere rechtshandelingen door of namens Opdrachtnemer waarop Opdrachtnemer deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard, voor zover van deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.

2.2 De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op handelingen van door de Opdrachtnemer in het kader van de/een opdracht ingeschakelde derden.

2.3 De toepasselijkheid van eventuele inkoop¬ of andere voorwaarden van Opdrachtgever / Klant wordt uitdrukkelijk door de Opdrachtnemer van de hand gewezen.

2.4 Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd mochten worden, dan blijft het overigens in deze algemene voorwaarden bepaalde volledig van toepassing. Opdrachtnemer en de Opdrachtgever zullen alsdan in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel als mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepalingen in acht wordt genomen.

2.5 Indien onduidelijkheid bestaat omtrent de uitleg van één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden of er doet zich een situatie voor die niet in deze algemene voorwaarden geregeld is, dan dient de uitleg plaats te vinden of situatie beoordeeld te worden ‘naar de geest’ van deze bepalingen.

2.6 Gedurende de overeenkomst heeft de Opdrachtnemer het recht de algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen.

Artikel 3 Tarieven, kosten en prijzen

3.1 In de offerte en op de website van de Opdrachtnemer staat altijd duidelijk aangegeven welke tarieven en kosten er door de Opdrachtnemer voor de daarin benoemde werkzaamheden / diensten / trainingen in rekening zullen worden gebracht.

3.2 Alle offertes en aanbiedingen van Opdrachtnemer zijn vrijblijvend, tenzij in de offerte een termijn voor aanvaarding is gesteld. Indien geen aanvaardingstermijn is gesteld, vervalt de aanbieding altijd na 30 dagen.

3.3 Opdrachtgever / Klant is verplicht de aanbieding, offerte of het contract op juistheid en volledigheid te controleren. Opdrachtnemer kan niet aan zijn offertes of aanbiedingen worden gehouden indien de Opdrachtgever / Klant redelijkerwijs kan begrijpen dat de offertes of aanbiedingen, dan wel een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.

3.4 Ieder door Opdrachtnemer gedaan aanbod tot het verrichten van diensten is gebaseerd op de daartoe door Opdrachtgever / Klant verstrekte informatie, waarbij Opdrachtnemer mag vertrouwen op de juistheid en volledigheid hiervan.

3.5 De in een offerte of aanbieding vermelde prijzen zijn exclusief btw en andere heffingen van overheidswege, eventuele in het kader van de overeenkomst te maken kosten, daaronder begrepen reis- en verblijf-, verzend- en administratiekosten, tenzij anders aangegeven.

3.6 Overeenkomsten komen tot stand doordat Opdrachtnemer een schriftelijke bevestiging van de overeenkomst zendt aan Opdrachtgever / Klant of op het tijdstip dat Opdrachtnemer tot uitvoering van enige dienst c.q. feitelijke acceptatie van de opdracht door Opdrachtgever / Klant is overgegaan, dat ter beoordeling door Opdrachtnemer.

3.7 Indien op basis van de offerte geen overeenkomst tot stand komt, dienen de offerte en alle daarbij behorende documenten en ontwerpen op eerste verzoek van Opdrachtnemer terstond door de Opdrachtgever en voor zijn rekening en risico te worden geretourneerd aan Opdrachtnemer. De door Opdrachtnemer aan de Opdrachtgever verstrekte offertes en daarbij behorende documenten en ontwerpen blijven eigendom van Opdrachtnemer en mogen zonder toestemming van Opdrachtnemer niet gebruikt, vermenigvuldigd of openbaar gemaakt worden.

3.8 Indien de aanvaarding (al dan niet op ondergeschikte punten) afwijkt van het in de offerte of de aanbieding opgenomen aanbod dan is Opdrachtnemer daaraan niet gebonden. De overeenkomst komt dan niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij Opdrachtnemer anders aangeeft.

3.9 Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor toekomstige orders.

Artikel 4 Opdrachtbevestiging en contractduur

4.1. Een overeenkomst tussen de Opdrachtnemer en Opdrachtgever / Klant komt tot stand door:

- Het retourneren aan de Opdrachtnemer van een door Opdrachtnemer en de Opdrachtgever ondertekende opdrachtbevestiging of contract opgesteld door Opdrachtnemer of Opdrachtgever; of

- Het verlenen van een mondeling dan wel schriftelijke opdrachtbevestiging die door Opdrachtnemer / Klant eenzijdig schriftelijk wordt bevestigd. Onder schriftelijk wordt mede verstaan bevestigingen via e-mail of SMS / Whatsapp; of

- Het retourneren van een door de Opdrachtgever voor akkoord ondertekende door Opdrachtnemer uitgebrachte offerte of schriftelijk akkoord op de offerte per e-mail; of

- Het maken van afspraken voor gesprekken met of het vragen van mondelinge of schriftelijke adviezen door de Opdrachtgever wat door Opdrachtnemer wordt beschouwd als een stilzwijgende bevestiging van de uitgebrachte offerte.

4.2 De overeenkomst tussen Opdrachtnemer en de Opdrachtgever / Klant wordt aangegaan voor bepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst anders voortvloeit of indien partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeenkomen.

4.3 Mocht de opdrachtgever tot voortijdige beëindiging van een opdracht willen overgaan, dan dient dit altijd schriftelijk ter attentie van Michelle den Boer per e-mail ([email protected]) aan de Opdrachtnemer gemeld te worden. In het schrijven dient aangegeven te worden wat de reden(en) is(zijn) voor de voortijdige beëindiging. Dit lid is niet van toepassing op online of fysieke trainingen/cursussen/masterclasses van VivaCreativa.

4.4 Bij voortijdige beëindiging door de Opdrachtgever zullen de kosten voor de reeds verrichte werkzaamheden in rekening worden gebracht. De Opdrachtnemer heeft daarbij recht op compensatie voor bezettingsverlies ter hoogte van 50% van de resterende omvang van de opdracht. Dit lid is niet van toepassing op online of fysieke trainingen/cursussen/masterclasses van VivaCreativa.

4.5 Voorts is de Opdrachtgever verplicht bij annulering van een opdracht de kosten voortvloeiende uit eventueel door Opdrachtnemer voor de vervulling van de opdracht reeds in redelijkheid aangegane verbintenissen met derden te vergoeden. Dit lid is niet van toepassing op online of fysieke trainingen/cursussen/masterclasses van VivaCreativa.

4.6 Bij bestelling en aanmelding van online cursussen en trainingen van VivaCreativa is 100% van de kosten verschuldigd ongeacht de mate waarin de deelnemer gebruik maakt van de aangeboden content.

4.7 Opdrachtgever kan een reeds bevestigde fysieke training / cursus tot 10 werkdagen voor aanvang kosteloos schriftelijk annuleren of verzetten. Het annuleren binnen deze termijn heeft tot gevolg dat Opdrachtgever 50% van de offerteprijs verschuldigd is evenals mogelijke locatiehuurkosten, welke binnen 14 dagen na factuurdatum betaald dient / dienen te zijn. Het verzetten van een training binnen deze termijn heeft tot gevolgd dat Opdrachtgever de Opdrachtgever een extra vergoeding van 25% boven op de factuurprijs is verschuldigd en mogelijke locatiehuurkosten van de oorspronkelijke geplande trainingdag aan de Opdrachtnemer worden doorbelast.

4.8 Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor om online en fysieke trainingen / cursussen / masterclasses te allen tijde te annuleren. Dit is bijvoorbeeld mogelijk in geval van een ontoereikend aantal deelnemers, welk in het aanbod vermeld zal staan.

Artikel 5 Levering en uitvoer van diensten

5.1 Opdrachtnemer voert diensten uit in overeenstemming met de met de Opdrachtgever besproken opdracht. Opdrachtnemer zal zich inspannen de diensten naar eigen inzicht, vermogen en zorgvuldig uit te voeren in overeenstemming met de eisen van goed vakmanschap. De verbintenis betreft een inspanningsverplichting en geen resultaatsverplichting. Het uiteindelijke resultaat is vaak ook afhankelijk van factoren die buiten de invloed van Opdrachtnemer vallen. Opdrachtnemer kan daarom geen garanties geven met betrekking tot de te verwachten resultaten van de door haar verrichte werkzaamheden.

5.2 Opdrachtgever is gehouden al datgene te doen, wat redelijkerwijs nodig of wenselijk is om een tijdige en juiste levering door Opdrachtnemer mogelijk te maken, zulks in het bijzonder door het tijdig aanleveren van volledige, deugdelijke en duidelijke gegevens of materialen. Indien de voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan Opdrachtnemer zijn verstrekt, heeft Opdrachtnemer het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en / of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten volgens de alsdan gebruikelijke tarieven aan de Opdrachtgever in rekening te brengen. De uitvoeringstermijn vangt niet eerder aan dan nadat de Opdrachtgever de gegevens aan Opdrachtnemer ter beschikking heeft gesteld.

5.3 Indien door Opdrachtnemer of door Opdrachtnemer ingeschakelde derden in het kader van de opdracht diensten worden verricht op de locatie van de Opdrachtgever draagt de Opdrachtgever kosteloos zorg voor de door die medewerkers in redelijkheid gewenste faciliteiten.

5.4 Wijzigingen in de overeenkomst kunnen te allen tijde met wederzijds goedvinden worden aangebracht. Opdrachtnemer is gerechtigd eventueel meerwerk als gevolg hiervan bij Opdrachtgever in rekening te brengen.

5.5 Alvorens tot productie, verveelvoudiging of openbaarmaking wordt overgegaan dienen partijen elkaar in de gelegenheid te stellen de laatste versies, modellen, prototypes of proeven van de in het kader van de opdracht geproduceerde materialen te controleren en goed te keuren. Op verzoek van Opdrachtnemer dient de Opdrachtgever zijn goedkeuring schriftelijk te bevestigen.

5.6 Opdrachtnemer zal ten aanzien van het gebruik van de haar in de opdracht verstrekte of ter kennis verkregen informatie die zorgvuldigheid betrachten die redelijkerwijs kan worden gevraagd. In het algemeen geldt dat informatie met een vertrouwelijk karakter of waarvan het vertrouwelijke karakter dient te worden begrepen alleen gebruikt zal worden binnen het kader van de opdracht.

5.7 Opdrachtnemer en Opdrachtgever zullen gedurende de uitvoering van de overeenkomst regelmatig overleg voeren over de stand van zaken en de wijze waarop de opdracht wordt uitgevoerd. Dit lid is niet van toepassing op online curssussen / masterclasses van VivaCreativa.

5.8 Indien de overeenkomst in fasen wordt uitgevoerd kan Opdrachtnemer de uitvoering van die onderdelen die tot een volgende fase behoren opschorten totdat de Opdrachtgever de resultaten van de daaraan voorafgaande fase schriftelijk heeft goedgekeurd. Opdrachtnemer is gerechtigd de overeenkomst in verschillende fasen uit te voeren en het aldus uitgevoerde gedeelte afzonderlijk te factureren.

5.9 Is voor de uitvoering van bepaalde werkzaamheden of voor de levering van bepaalde zaken een termijn overeengekomen of opgegeven, dan is dit nimmer een fatale termijn. Bij overschrijding van een termijn dient de Opdrachtgever Opdrachtnemer derhalve schriftelijk in gebreke te stellen. Opdrachtnemer dient daarbij een redelijke termijn te worden geboden om alsnog uitvoering te geven aan de overeenkomst.

 

Artikel 6 Opschorting, ontbinding en tussentijdse opzegging van de overeenkomst

6.1 Opdrachtnemer is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de overeenkomst te ontbinden, indien

- de Opdrachtgever de verplichtingen uit de overeenkomst niet, niet volledig of niet tijdig nakomt,

- na het sluiten van de overeenkomst Opdrachtnemer ter kennis gekomen omstandigheden goede grond geven te vrezen dat de Opdrachtgever de verplichtingen niet zal nakomen,

- indien de Opdrachtgever bij het sluiten van de overeenkomst verzocht is om zekerheid te stellen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de overeenkomst en deze zekerheid uitblijft of onvoldoende is

- indien door de vertraging aan de zijde van de Opdrachtgever niet langer van Opdrachtnemer kan worden gevergd dat hij de overeenkomst tegen de oorspronkelijk overeengekomen condities zal nakomen.

6.2 Voorts is Opdrachtnemer bevoegd de overeenkomst te ontbinden indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat nakoming van de overeenkomst onmogelijk is of indien er zich anderszins omstandigheden voordoen die van dien aard zijn dat ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid niet van Opdrachtnemer kan worden gevergd.

6.3 Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen van Opdrachtnemer op de Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Indien Opdrachtnemer de nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt hij zijn aanspraken uit de wet en overeenkomst.

6.6 Indien Opdrachtnemer tot opschorting of ontbinding overgaat, is hij op generlei wijze gehouden tot vergoeding van schade en kosten daardoor op enigerlei wijze ontstaan.

6.5 Indien de ontbinding aan de Opdrachtgever toerekenbaar is, is Opdrachtnemer gerechtigd tot vergoeding van de schade, daaronder begrepen de kosten, daardoor direct en indirect ontstaan. Indien de Opdrachtgever zijn uit de overeenkomst voortvloeiende verplichtingen niet nakomt en deze niet-nakoming ontbinding rechtvaardigt, dan is Opdrachtnemer gerechtigd de overeenkomst terstond en met directe ingang te ontbinden zonder enige verplichting zijnerzijds tot betaling van enige schadevergoeding of schadeloosstelling, terwijl de Opdrachtgever, uit hoofde van wanprestatie, wél tot schadevergoeding of schadeloosstelling is verplicht.

6.6 Indien de overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door de Opdrachtnemer, zal Opdrachtnemer in overleg met de Opdrachtgever zorgdragen voor overdracht van nog te verrichten werkzaamheden aan derden. Dit tenzij de opzegging aan de Opdrachtgever toerekenbaar is. Indien de overdracht van de werkzaamheden voor Opdrachtnemer extra kosten met zich meebrengt, dan worden deze aan de Opdrachtgever in rekening gebracht. De Opdrachtgever is gehouden deze kosten binnen de daarvoor genoemde termijn te voldoen, tenzij Opdrachtnemer anders aangeeft.

6.7 In geval van liquidatie, van (aanvrage van) surséance van betaling of faillissement, van beslaglegging - indien en voor zover het beslag niet binnen drie maanden is opgeheven - ten laste van de Opdrachtgever, van schuldsanering of een andere omstandigheid waardoor de Opdrachtgever niet langer vrijelijk over zijn vermogen kan beschikken, staat het Opdrachtnemer vrij om de overeenkomst terstond en met directe ingang op te zeggen dan wel de order of overeenkomst te annuleren, zonder enige verplichting zijnerzijds tot betaling van enige schadevergoeding of schadeloosstelling. De vorderingen van Opdrachtnemer op de Opdrachtgever zijn in dat geval onmiddellijk opeisbaar.

6.8 Indien de Opdrachtgever een geplaatste order geheel of gedeeltelijk annuleert, dan zullen de werkzaamheden die werden verricht en de daarvoor bestelde of gereedgemaakte zaken, vermeerdert met de eventuele aan- afvoer- en afleveringskosten daarvan en de voor de uitvoering van de overeenkomst gereserveerde arbeidstijd, integraal aan de Opdrachtgever in rekening worden gebracht.

 

Artikel 7 Overmacht

7.1 Opdrachtnemer is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting jegens de Opdrachtgever indien hij daartoe gehinderd wordt als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan schuld, en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.

7.2 Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan, naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buitenkomende oorzaken, voorzien of niet-voorzien, waarop Opdrachtnemer geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor Opdrachtnemer niet in staat is zijn verplichtingen na te komen. Onder overmacht wordt in ieder geval verstaan: extreme weersomstandigheden; overstromingen; diefstal; aardverschuivingen; terrorisme; belemmeringen door derden, die van overheden inbegrepen; ziekte van de medewerker; belemmeringen in het vervoer; oproeren, oorlogen of oorlogsgevaren; branden; internetstoring; energiestoring; softwarestoringen; computerinbraak; overheidsmaatregelen. Werkstakingen in het bedrijf van Opdrachtnemer of van derden daaronder begrepen. Opdrachtnemer heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen indien de omstandigheid die (verdere) nakoming van de overeenkomst verhindert, intreedt nadat Opdrachtnemer zijn verbintenis had moeten nakomen.

7.3 Opdrachtnemer kan gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de overeenkomst opschorten. Indien deze periode langer duurt dan 60 dagen, dan is ieder der partijen gerechtigd de overeenkomst te ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere partij.

7.4 Voor zover Opdrachtnemer ten tijde van het intreden van overmacht zijn verplichtingen uit de overeenkomst inmiddels gedeeltelijk is nagekomen of deze zal kunnen nakomen, en aan het nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is Opdrachtnemer gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte separaat te factureren. De Opdrachtgever is gehouden deze factuur te voldoen als ware er sprake van een afzonderlijke overeenkomst.

 

Artikel 8 Honorering, facturering en betalingsvoorwaarden

8.1 Alle opgegeven prijzen of tarieven zijn exclusief BTW, mits anders wordt aangegeven.

8.2 Indien partijen een vaste prijs zijn overeengekomen voor de uit te voeren werkzaamheden, dan heeft Opdrachtnemer het recht de vaste prijs te verhogen, zonder dat de Opdrachtgever in dat geval de overeenkomst mag ontbinden, indien de prijsverhoging voortvloeit uit een bevoegdheid of verplichting ingevolge de wet- of regelgeving.

8.3. Opdrachtnemer factureert de Opdrachtgever voor de door Opdracthnemer te leveren of geleverde diensten/zaken overeenkomstig de afgesproken periodes en tarieven en waar nodig voorzien van een verantwoording.

8.4 Facturen van Opdrachtnemer dienen binnen 14 dagen na (deel)factuurdatum voldaan te worden. Betaling dient zonder aftrek, korting of schuldverklaring te geschieden. Betaling dient steeds te geschieden binnen op een door Opdrachtnemer aan te geven wijze in de valuta waarin is gefactureerd, tenzij schriftelijk anders door Opdrachtnemer aangegeven.

8.5 Opdrachtnemer is te allen tijde gerechtigd periodiek te factureren.

8.6 Indien de Opdrachtgever in gebreke blijft in de tijdige betaling van een factuur, dan is de Opdrachtgever van rechtswege in verzuim. De Opdrachtgever is alsdan een rente verschuldigd van 1% per maand, tenzij de wettelijke rente hoger is, in welk geval de wettelijke rente verschuldigd is. De rente over het opeisbare bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat de Opdrachtgever in verzuim is tot het moment van voldoening van het volledig verschuldigde bedrag. Bij het berekenen van de rente wordt een gedeelte van een maand gezien als een hele maand. Daarnaast komen alle kosten van invordering zowel gerechtelijk als buitengerechtelijk, ten laste van de Opdrachtgever. De vergoeding ter zake van buitengerechtelijke incassokosten is vastgesteld op tenminste 15% van de verschuldigde hoofdsom met een minimum van € 100,-.

8.7 Opdrachtnemer heeft het recht de door Opdrachtgever gedane betalingen te laten strekken in de eerste plaats in mindering van de kosten, vervolgens in mindering van de opengevallen rente en tenslotte in mindering van de hoofdsom en de lopende rente. Opdrachtnemer kan, zonder daardoor in verzuim te komen, een aanbod tot betaling weigeren, indien de Opdrachtgever een andere volgorde voor de toerekening van de betaling aanwijst. Opdrachtnemer kan volledige aflossing van de hoofdsom weigeren, indien daarbij niet eveneens de opengevallen en lopende rente en incassokosten worden voldaan.

8.8 De Opdrachtgever is nimmer gerechtigd tot verrekening van het door hem aan de Opdrachtnemer verschuldigde. Bezwaren tegen de hoogte van een factuur schorten de betalingsverplichting niet op.

8.9 Indien de Opdrachtgever in verzuim is als gevolg van niet-tijdige en/of onvolledige betaling, is de Opdrachtnemer gerechtigd de uitvoering van de opdracht onmiddellijk op te schorten, daaronder begrepen het recht om (deel)resultaten of informatie achter te houden.

8.10 De Opdrachtnemer past de tarieven voor consultancy werkzaamheden jaarlijks op 1 januari aan. Deze is tenminste gebaseerd op de indexering volgens de CBS-inflatiecorrectie. De hieruit voortvloeiende tariefwijzigingen worden doorberekend in alle lopende en nieuwe opdrachten. De tarieven voor de online cursussen kunnen op ieder willekeurig moment worden aangepast.

8.11 Rechten worden aan de Opdrachtgever steeds verleend onder de voorwaarde dat de Opdrachtgever de daarvoor overeengekomen vergoedingen tijdig en volledig betaalt.

 

Artikel 9 Aansprakelijkheid

9.1 Indien Opdrachtnemer aansprakelijk mocht zijn, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot hetgeen in deze bepaling is geregeld.

9.2 Opdrachtnemer kan niet gehouden worden tot het vergoeden van enige schade, die een direct of indirect gevolg is van:

- een gebeurtenis, die in feite buiten haar macht ligt en aldus niet aan haar doen en/of laten kan worden toegeschreven;

- enige daad of nalatigheid van de Opdrachtgever, diens ondergeschikten, dan wel andere personen, die door of vanwege de Opdrachtgever te werk zijn gesteld.

- gebreken in offertes van toeleveranciers of voor overschrijdingen van prijsopgaven van toeleveranciers.

- fouten in het ontwerp of tekstgegevens waarop Opdrachtgever zijn goedkeuring heeft gegeven, dan wel in de gelegenheid gesteld is een controle uit te voeren en te kennen heeft aan een dergelijke controle geen behoefte te hebben.

- handelingen van Opdrachtgever waarvan Opdrachtgever stelt dat zij het directe of indirecte gevolg zijn van de door Opdrachtnemer uitgevoerde en overeengekomen dienst.

9.3 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard dan ook, doordat Opdrachtnemer is uitgegaan van door de Opdrachtgever verstrekte onrechtmatige, onjuiste en/of onvolledige gegevens.

9.4 Opdrachtnemer aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid indien tegen het advies van Opdrachtnemer in, de Opdrachtgever eist dat er toch bepaalde werkzaamheden doorgang moeten vinden.

9.5 Indien de Opdrachtgever in gebreke mocht komen in de deugdelijke nakoming van hetgeen waartoe hij jegens Opdrachtnemer gehouden is, dan is de Opdrachtgever aansprakelijk voor alle schade aan de zijde van Opdrachtnemer daardoor direct of indirect ontstaan.

9.6 De Opdrachtgever is te allen tijde zelf verantwoordelijk voor gemaakte keuzes, diens eigen gedrag en de consequenties hiervan, zowel tijdens de tijd die de Opdrachtgever en Opdrachtnemer gezamenlijk doorbrengen als daarna.

9.7 Opdrachtnemer is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade. Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden, de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van Opdrachtnemer aan de overeenkomst te laten beantwoorden, voor zoveel deze aan Opdrachtnemer toegerekend kunnen worden en redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover de Opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in deze algemene voorwaarden. Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.

9.8 Is Opdrachtnemer verhinderd de dienst uit te voeren door toedoen van Opdrachtgever dan behoudt hij nochtans volledige aanspraak op betaling van het overeengekomen tarief.

9.9 Indien Opdrachtnemer aansprakelijk mocht zijn voor enigerlei schade, dan is de aansprakelijkheid van Opdrachtnemer beperkt tot het bedrag van de door de verzekeraar van Opdrachtnemer gedane uitkering. Indien de verzekeraar in enig geval niet tot uitkering overgaat of de schade niet door de verzekering wordt gedekt, is de aansprakelijkheid van Opdrachtnemer beperkt tot het declaratiebedrag, met een maximum van het bedrag van de voor de desbetreffende dienst overeengekomen prijs, tenzij er sprake is van opzet of grove schuld aan de zijde van de Opdrachtnemer.

9.10 De in deze algemene voorwaarden opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet of bewuste roekeloosheid van Opdrachtnemer of haar ondergeschikten.

9.11 Alle rechtsvorderingen dient de opdrachtgever binnen 1 jaar in te stellen als de Opdrachtgever niet tevreden is over de werkzaamheden dan wel het handelen van Opdrachtnemer. Handelt de Opdrachtgever niet tijdig, dan verjaart de rechtsvordering.

 

Artikel 10 Vrijwaring

10.1 De Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak aan andere dan aan Opdrachtnemer toerekenbaar is. Indien Opdrachtnemer uit dien hoofde door derden mocht worden aangesproken, dan is de Opdrachtgever gehouden Opdrachtnemer zowel buiten als in rechte bij te staan en onverwijld al hetgeen te doen dat van hem in dat geval verwacht mag worden. Mocht de Opdrachtgever in gebreke blijven in het nemen van adequate maatregelen, dan is Opdrachtnemer, zonder ingebrekestelling, gerechtigd zelf daartoe over te gaan. Alle kosten en schade aan de zijde van Opdrachtnemer en derden daardoor ontstaan, komen integraal voor rekening en risico van de Opdrachtgever.

10.2 Indien de Opdrachtgever aan de Opdrachtnemer verzoekt goederen zoals digitale bestanden en/of instructies aan een derde te verstrekken, dan geschiedt dit buiten de verantwoordelijkheid van Opdrachtnemer en derhalve voor rekening en risico van de Opdrachtgever. De zorgplicht ligt uitdrukkelijk bij de Opdrachtgever om het via derden aangeleverde te controleren.

 

Artikel 11 Intellectueel eigendom

11.1 Opdrachtnemer behoudt te allen tijde alle rechten op door hem gemaakte adviezen, documenten, afbeeldingen, tekeningen en/of de hierop betrekking hebbende informatie en “know-how”, zelfs wanneer daarvoor kosten in rekening zijn gebracht of na de verkoop nog verbeteringen zijn aangebracht, al dan niet op aanvraag van Opdrachtgever.

11.2 De in het vorige lid genoemde zaken mogen zonder schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer noch geheel noch gedeeltelijk worden gekopieerd, anders dan voor intern gebruik bij Opdrachtgever, noch aan derden worden getoond, ter hand gesteld of op andere wijze worden bekend gemaakt, noch door Opdrachtgever worden gebruikt of ter beschikking worden gesteld anders dan voor het doel, waarvoor ze door Opdrachtnemer verstrekt zijn.

11.3 Op alle informatie die te beschouwen is als vertrouwelijke bedrijfsinformatie en uit de samenwerking tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever voorkomt, berust strikte geheimhouding. De verplichting tot geheimhouding kan alleen door toestemming van de wederpartij worden opgeheven. Zowel Opdrachtgever als ook Opdrachtnemer verplicht zich tot absolute discretie over alle aan elkaar verstrekte informatie over concern, bedrijf, afdeling als mede medewerkers.

11.4 Opdrachtnemer heeft het recht de door de uitvoering van een overeenkomst aan zijn zijde toegenomen kennis ook voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij geen strikt vertrouwelijke informatie van de Opdrachtgever ter kennis van derden wordt gebracht.

 

Artikel 12 Klachtenregeling

12.1 Een klacht over verrichte werkzaamheden dient binnen 30 dagen na verzending van de stukken of de informatie waarover de Opdrachtgever klaagt, dan wel, indien de Opdrachtgever aantoont dat hij de tekortkoming redelijkerwijs niet eerder kon ontdekken binnen 30 dagen na ontdekking van de tekortkoming, schriftelijk aan Opdrachtnemer kenbaar te worden gemaakt.

12.2 In geval van een terechte klacht heeft de Opdrachtnemer de keuze tussen aanpassing van het factuurbedrag of het kosteloos verbeteren of het opnieuw verrichten van de desbetreffende werkzaamheden.

12.3 Reclames over door de Opdrachtnemer verzonden facturen dienen uiterlijk binnen 7 dagen na de factuurdatum schriftelijk bij de Opdrachtnemer te worden gemeld. Het indienen van reclames ontslaat de Opdrachtgever niet van zijn verplichtingen ten opzichte van de Opdrachtnemer.

12.4 Vorderingen en verweren, gegrond op de stelling dat Opdrachtnemer op enigerlei wijze tekort zou zijn geschoten verjaren door verloop van één jaar na het afsluiten van de diensten waarop zij betrekking hebben.

 

13 Toepasselijk recht en geschillen

13.1 Op alle rechtsbetrekkingen waarbij Opdrachtnemer partij is, is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing, ook indien aan een verbintenis geheel of gedeeltelijk in het buitenland uitvoering wordt gegeven of indien de bij de rechtsbetrekking betrokken partij aldaar woonplaats heeft.

13.2 De rechter in de vestigingsplaats van Opdrachtnemer is bij uitsluiting bevoegd van geschillen kennis te nemen, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft. Niettemin heeft Opdrachtnemer het recht het geschil voor te leggen aan de volgens de wet bevoegde rechter.

13.3 Partijen zullen eerst een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.

 

Vragen

Vragen of opmerkingen over de algemene voorwaarden kun je sturen naar [email protected].

© VivaCreativa 2024